הגדרה כללית לאסטרטגיה עסקית בעולם תחרותי:
אסטרטגיה עסקית היא תכנון ממוקד המגדיר את המטרות העיקריות. את המסלולים והפעולות שהעסק או חברה צריכים לנקוט על מנת להצליח ולהתמודד ביעילות עם סביבה עסקית תחרותית ומשתנה. האסטרטגיה העסקית מתמקדת בהצגת תוכנית פעולה מפורטת. תוכנית המציגה את התהליכים והפעולות שבאמצעותם החברה מתכוונת להשיג את יעדיה הארגוניים. את היעדים העסקיים על פי מדדים פיננסים ומדדים אחרים באופן מתואם ומאורגן. חובה לוודא כי האסטרטגיה העסקית נשארת עדכנית וראויה לשינויים ולתחרות השווקים. עליך לדעת כי האסטרטגיה העסקית שלך Business strategy היא המנוף להמשך ההצלחה. היא חייבת להישאר עדכנית ולהתאים לכלל השינויים בשוק ומול המתחרים. נרחיב בנושא חשוב זה במפגש למידה ומנטורינג1:1.
אסטרטגיה עסקית עדכנית נדרשת בעולם תחרותי
האסטרטגיה העסקית היא חשובה ומרכזית להצלחת כל חברה, במיוחד חברה משפחתית או קטנה שעשויה להיות יותר רגישה לשינויים בסביבה העסקית והשוק. כמנכ"ל או בעלים של חברה כזו, יש באחריותך לדאוג לבצע עדכונים והתאמות שיכללו מגוון רחב של מהלכים ופעולות שיהוו את הבסיס להמשך הצמיחה והתפתחות העסק. מפגש 1:1 עם יועץ אסטרטגי או יועץ עסקי יכול להיות גם בעבורך שותף לחשיבה ולהתלבטות. יכול לעזור לך להבין עמוק יותר את הצרכים המדויקים של העסק ולפתח אסטרטגיה יעילה יותר. במסגרת מפגשי הלמידה, באמצעות דיאלוג, וניתוח ופיתוח תוכניות פעולה, תוכל לחזות את עתיד העסק שלך. תוכל להקטין את מרווחי הטעות ולתכנן צעדים רלוונטיים להמשך הצמיחה והצלחה העסקית.
אסטרטגיה עסקית תעסוק בתחומים המרכזיים הבאים:
- ניתוח עמוק של השוק, המתחרים והסביבה התחרותית: כיצד נראים השינויים בשוק? מי הם המתחרים העיקריים ואילו מהלכים הם עשויים לעשות? הבנה מעמיקה של צרכי הלקוחות, הטרנדים העיקריים והפוטנציאל שבשוק הינה חיונית להבנת הכיוונים העתידיים של העסק.
- עדכון החזון והמטרות: הגדרת חזון ארוך טווח ומטרות מדויקות ומדידות שישפיעו על כל ההחלטות האסטרטגיות. האם המטרות הן צמיחה במכירות, פיתוח מוצרים חדשים, פריצת דרך בשוק אחר וכדומה.
- שיפור במערך ניהול כספים ומימון: תכנון הכנסות והוצאות, ניהול חובות ואפשרויות מימון על מנת לתמוך בהרחבה וצמיחה.
- התאמת תוכנית אסטרטגית לעולם השיווק, הפרסום וקידום מכירות: פיתוח תכניות שיווק ממוקדות ויצירת קשרים עם לקוחות חדשים וקיימים.
- עדכונים טכנולוגיים יחד עם פיתוח מוצר או שיפור על פי צרכי השוק: התמקדות בפיתוח מוצרים או שיפורם על פי משוב ודרישות הלקוחות.
- טיוב ושיפור ההון הניהולי הבכיר: שינוי הנדרש כתוצאה מעדכון אסטרטגיה עסקית ושיווקית מחייב צוות ניהולי מקצועי וממוקד. בתהליכים האלה נכון לשפר את יכולות ניהול צוותים ומשימות. בניית צוותים יעילים ומנהיגות חכמה המביאים את העסק להצלחה.
- קביעת מטרות ומדדים: הגדרת חזון, מטרות ואינדיקטורים למדידה של ההצלחה.
מי נכון כי יבצע את התהליך?
תהליך בניית האסטרטגיה עסקית יכול להיות משותף ברמת הנהלה מצומצמת ומורחבת שלאחר בניית השלד נכון לכלול בתהליך מגוון של צוותים ומנהיגים בדרגי הביניים בארגון. בדרך כלל, הנהגת החברה, מנכ"ל או בעלים, בשיתוף פעולה עם צוותי הניהול מהתחומים הבאים: שיווק, כספים ופיננסים, פיתוח מוצרים ותפעול, ייצור ולוגיסטיקה עם צוות המכירות. הם משתתפים בתהליך יצירת האסטרטגיה או עדכונה. על מנת להבטיח את יעילות האסטרטגיה והשקפתה בכל שכבות הארגון, נכון לאפשר לכל הצדדים להשפיע ולהשתתף בתהליך. כאשר המנהיגות תומכת בתהליך זה ומספקת סביבה פתוחה לדיונים ולהחלטות קולקטיביות, זה יכול לעודד יצירתיות, חדשנות והתמקדות בטווח הרחב יותר, מה שיאפשר לחברה להשיג יתרונות תחרותיים בעולם העסקים. פעמים נכון להיעזר עם יועץ עסקי, יועץ אסטרטגי שיהיה חלק מהובלת התהליכים.
אסטרטגיה עסקית – תובנות חשובות
כשמדברים על בנייה או עדכון אסטרטגיה עסקית, חשוב לזכור שהמפתח להצלחה היא היכולת הארגונית לחשוב מחוץ לקופסה. לשמור על גמישות ויצירתיות מחשבתית. הנהלה ומנכ"ל חייבים להישאר ממוקדים. עליהם לזהות לאורך התהליך נקודות שיש לבצע בהן שינויים והתאמות. על ההנהלה והמנכ"ל להישאר פתוחים לשינויים. ללמוד מהתהליכים ולהתאים את האסטרטגיה למציאות הפנימית והחיצונית של העסק. דע, כי ככל שאנחנו מקדמים את היכולת שלנו להתאים ולשנות, כך גם יכולת העסק להתפתח ולצמוח מתוך האתגרים של השוק והסביבה. בנייה או עדכון אסטרטגיה עסקית, היא עבודה רצינית ומקצועית. אך יש לזכור גם שאין "פתרון ביה"ס". אין אסטרטגיה "קסומה" או פתרון אחד שמתאים לכל תרחיש בעולם העסקים. היכולת להתמודד עם השינוי ולהשתפר בצורה רציפה. תביא גם אותך לעמוד ולהתמודד עם אתגרי השוק והתחרות בצורה הטובה ביותר.