שווה להכיר את מודל PEST

שווה להכיר את מודל PEST

מודל PEST בא להציג את השפעתם של גורמים חיצוניים על יכולת התפקוד של החברה שלך. ניתוח נכון של יאפשרו גם לך כבעלים וכמנכ"ל להקטין את מרווחי הטעות? אני מאמין כי גם לך זה עשוי להביא ערך ותועלת.

מודל PEST הוא כלי אנליטי המשמש לניתוח סביבתי של עסקים או ארגונים. הכלי מבוסס על ארבעה גורמים עיקריים שמשפיעים על הסביבה החיצונית של ארגון. על פי ויקיפדיה ניתוח PEST מציג 4 תחומים מרכזיים במודל. את התחום הפוליטי – Political. את התחום הכלכלי – Economic ואת התחומים הבאים: החברתי-תרבותי – Socio-cultural ואת התחום הטכנולוגי – Technological. מודל ה- PEST הוא כלי ניהולי המאפשר לארגון לבצע הערכה של גורמים סביבתיים. כאלה המשפיעים על תהליכיו האסטרטגיים של הארגון. השימוש במודל מאפשר לארגון למצוא דרכים להגדיל את חלקו בתחרות בשוק.  מודל ה- PEST מאפשר להבין צמיחה או ירידה בשוק. מיקום עסקי של הארגון, פוטנציאל עסקי וכיוון לפעילות.

מי פיתחה את מודל ה- PEST

ניתוח PEST פותח בשנת 1967 על ידי החוקרת, פרנסיס אגוילאר. פרנסיס טענה במחקריה שנכון כי חברות וארגונים יסרקו את המצב הקיים על פי 4 קטגוריות ראשיות. זאת בכדי לבצע סריקה סביבתית על פי דבריה שתציג להנהלה מידע עדכני על אירועים ומערכות יחסים בסביבה החיצונית של החברה. המידע והידע שייאסף יסייע להנהלה או לבעלים במשימתם להתוות את דרך הפעולה העתידית של החברה.

האותיות PEST מייצגות את הגורמים האלה:

  1. ניתוח מצב פוליטי (Political) – כולל את איתור השחקנים והמרכזים הפוליטיים, הממשלתיים. את החוקים המשפיעים על היציבות הפוליטית שעשויה להשפיע גם על היציבות הכלכלית והחברתית. כאן נכנסים לתחום כל הנושא הרגולטורי שיש לו השפעה לא קטנה על העולם העסקי.
  2. סקירת מצב כלכלי (Economic) – מתייחס לגורמים כמו צמיחה כלכלית, מדיניות מטבע. כמו גם רמות אינפלציה, תשואות על ההשקעות ועוד, ואיך הם משפיעים על פעילות העסק.
  3. ניתוח ובחינת המצב החברתי (Social) – כולל את השינויים בתרבות, דמוגרפיה, טרנדים בצריכה. כולל שינויים בדרישות הלקוחות ובצרכים החברתיים.
  4. קבלת עדכון לגבי חדשנות טכנולוגיות (Technological – מתייחס לטכנולוגיות חדשות, רמה של תחרות טכנולוגית, תהליכי תעשייה. תחומי חדשנות והשפעות של טכנולוגיה על תהליכי ייצור ושיווק.

בואו ונכיר במסגרת מפגשי אימון עסקי ומנטורינג בפורמט אחד על אחד. כיצד ניתוח PEST מסייע לארגון שלך גם? ננסה יחד להבין טוב יותר את הסביבה החיצונית שבה אתה פועל. נזהה גורמים חשובים שעלולים להשפיע על העסק בעתיד. הבנת כלל התחומים החיצוניים עשויה לעזור גם לך לקבל החלטות עסקיות טובות יותר. ולהתאים את התכנון האסטרטגי היותר מתאים למצב סביבתי נתון.

מהם השימושים בעולמות השיווק עם מודל ה – PEST

כפי שהכרנו קודם, מודל PEST הוא כלי אנליטי שנמצא בשימוש נרחב בעולם השיווק והעסקים כדי לנתח את הסביבה החיצונית של מדיניות שוק, מוצר או שירות. דע כי בתחום השיווק, PEST נועד לעזור לארגונים להבין את המשתנים החיצוניים המשפיעים על השוק ועל תנאי העסק ונכון לדעת לנתח את המידע לפני כל שינוי שיווקי או עסקי.

הנה כמה מהשימושים העיקריים של מודל PEST בעולם השיווק:

  1. מודל ה-PEST  עוזר בתכנון אסטרטגי – המודל מאפשר לעסקים להבין ולהתאים את אסטרטגיות שלהם לסביבה החיצונית המשתנה. בעזרת הבנה עמוקה יותר של גורמי ה PEST – ניתן לפתח אסטרטגיות שיווק ואסטרטגיות עסקיות המתאימות לתנאי השוק המשתנים.
  2. באמצעות מודל ה- PEST ניתן לזהות הזדמנויות ואיומים ניתוח PEST מאפשר לזהות את הזדמנויות העומדות בפני הארגון העסקי בשוק ומול המתחרים. בנוסף יש בשימוש מושכל במודל לזהות גם איומים וסיכונים שעלולים להשפיע על הפעילות העסקית.
  3. משמש לתכנון וניהול סיכונים ולשינויים חיצוניים – כשעסק זוכה להבנה מעמיקה יותר של גורמי הPEST –  הוא יכול לפתח תוכניות ואסטרטגיות להתמודד עם שינויים חיצוניים ולהפחית סיכונים.
  4. זיהוי מגמות שוק – המודל עוזר בזיהוי טרנדים ומגמות בשוק, כמו שינויים דמוגרפיים, טכנולוגיים, כלכליים ופוליטיים. זיהוי המגמות הללו יכול לסייע בפיתוח והטמעת תוכניות מתאימות בעסק.
  5. ניתוח שוק גלובלי – במיוחד כאשר מדובר בעסקים שפועלים ברמה גלובלית. ניתוח PEST עשוי לסייע בהבנת תנאי השוק במדינות שונות ולכן יכול לשמש ככלי לתכנון גלובלי של העסק. העולם הפך לכפר קטן אחד ולפיכך צריך להיזהר ממתחרים שיכנסו לשווקים המקומיים.

 

בסך הכל, מודל PEST הוא כלי נפוץ ויעיל לניתוח הסביבה החיצונית של ארגונים ועסקים. זאת במטרה לתכנן אסטרטגיות יעילות יותר ולהבין את השוק והסביבה בהם הם פועלים. היה נכון כי כיזם מנכ"ל או בעלים תכיר מקרוב את היכולות של המודל הזה. זה חשוב מאד כי יוכר על ידי הנהלות בעלים ומנכ"לים המבקשים להמשיך לגדול ולצמוח

זאת הדרך היותר נכונה ללמוד ולהכיר כלים ומודלים חדשים

לסיכום, שימוש במפגש למידה ואימון עסקי בתחום החשוב של היכרות לעומק את ערוצי השיווק והפרסום בעולמות הדיגיטל יכול לעזור גם לך כבעלים או כמנכ"ל. קבע מפגש למידה ומנטורינג עכשיו. הפעם ביכולתך להזמין מפגש למידה ומנטורינג בכדי להכיר טוב יותר את היתרונות בשימוש במודל ה- PEST. אני שמח כי הגעת עד לכאן. אני כאן בשביל להעניק גם לך אימון עסקי, אימון אישי המשולב עם מפגשי למידה, חשיבה ומנטורינג בפורמט אחד על אחד. הפעם אנו מאפשרים גם לך לקבוע מפגש אחד או יותר בנושא חשוב זה. מפגש להיכרות מעמיקה יותר עם כלל הנושאים הקשורים לעולמות השיווק והפרסום. גם עם עולמות נוספים וחשובים להמשך ההצלחה שלך. נכון כי תחליט/י להצטרף/י לעשרות רבות של מנכ"לים ומנהלים שלקחו חלק במפגשי חשיבה ומנטורינג עסקי וניהולי. בחר גם את/ה לקבל מפגשי למידה ומנטורינג בפורמט 1 על 1 המבוצעים על ידי מולך. אשמח לקבוע גם איתך מפגש למידה בנושא זה. להזמנת המפגש הראשון לחץ כאן.

180 ₪ למפגש למידה בזום

לתיאום מפגש צלצלו עכשיו 03-9032222 או 0544-814332

לתאם מפגש למידה בצ'יק

180 ש''ח

למפגש למידה בזום.

70%

הנחה מעלות שעת ייעוץ רגילה.

מנהלים מרוצים מתהליכי הלמידה והמנטורינג העסקי

מגיע גם לך 70% הנחה מעלות משעת ייעוץ רגילה.

0 +
שנות ניסיון

שנות ניסיון מקצועי בתחומי הייעוץ הארגוני, ייעוץ אסטרטגי שיווקי וייעוץ עסקי לחברות ולמנהלים

0
חברות ועסקים

חברות גדולות, בינוניים ועסקים קטנים וחברות משפחתיות טופלו על ידנו בהצלחה מאז 2006

0
מנהלים ומנכ"לים

מנהלים ועובדים בכירים בחרו לצמוח וללמוד במסגרת מפגשי מנטורינג אישיים. במהלך 2023

0
משתתפים ומנהלים

היעד שלנו  למספר המשתתפים, במסגרת מפגשי למידה בפורמט 1:1 במהלך שנת 2024.

הזמנת פגישת ייעוץ