בואו להכיר תמצית מיומנויות וכישורים שחייבים להימצא בקרב מנהלים ומנהלות המבקשים להצטיין. כאלה המבקשים להפוך את הניהול למקצוע לחיים. דעו כי מנהלים מצטיינים מאופיינים במיומנויות ובכישורים בסיסיים המאפיינים את הצלחתם הניהולית לאורך הקריירה. כאן ארכז את המרכזיים שבהם. אנו יכולים לפגוש  מנהלים מצטיינים  בכל אחד ממחלקות ו/או האגפים בחברה. נפגוש את המנהלים מצטיינים בתחום הכספים, בתחום הייצור והתפעול?

בדקו באם אתם מנהלים מצטיינים?

נכיר ונעריך מנהלים מצטיינים וחדורי מטרה בתחומי המכירות והשרות ללקוחות. אחרים יצטיינו בתחומי השיווק והפיתוח העסקי וניהול המשאב האנושי. בחברות משפחתיות ועסקים קטנים המנהלים המצטיינים מחויבים להצטיין בהרבה יותר מתחום אחד. הם חייבים להצטיין במגוון רחב של ממיומנויות ניהול שיווק מכירות ופיתוח עסקי.

מצטיינים ומוכשרים ביכולתם להנהיג צוות מנצח

דעו כי מנהלים מצטיינים מתאפיינים ביכולת האישית להוביל ולהנהיג. מנהל/ת מצטיין חייב להיות קודם כל מדריך, מורה דרך שבאחריותו לדאוג כי מנהליו ועובדים ימצו את מירב הכישורים והיכולות בעבודתם. מנהלים מצטיינים מתאפיינים בכריזמה, עליהם לתת דוגמא אישית ובעיקר להיות מודל לחיקוי.

המצטיינים במנהלים מוכשרים בניהול עצמי

מנהל או מנהלת שמתקשים לנהל את עצמם, יתקשו לנהל אחרים. ניהול עצמי אפקטיבי מאפיין מנהלים מצטיינים.  עליו להבין כי הצלחתו תלויה בעבודת צוות. הוא חייב להיות מסוגל לקבל החלטות מושכלות. כתובנה שנכון שתאמצו – חפשו תמיד להיות בתנועה אל היעדים והשגתם. אל תחפשו שלמות. דעו כי שלמות ופרפקציוניזם בדרך כלל גורמים לשיתוק.

המצטיינים במנהלים בדרך כלל נטולי אגו

אין זה סוד כי אגו גדול מידי – מהווה את המכשול הכי גדול להצטיינות בניהול לאורך זמן. מנהלים מצטיינים שמים את האגו במקום השני ובמקום הראשון הם שמים את המשימות והצוות. לכן אני תמיד ממליץ לשים את האגו בצד ולקדש את טובת החברה או הארגון לפני הכול.  מלחמות אגו ומאבקי כוח מיותרים עשויים לגרום לנזק רב. מנהלים מצטיינים יודעים למנוע מאבקים וחיכוך מיותר בתוך הארגון ובתוך הצוות שבאחריותם.

לטובים שבהם יש שליטה במיומנויות תקשורת והקשבה פעילה

בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים בעולם ובארץ מגלים כי מיומנויות תקשורת איכותית ואפקטיבית המלווה ביכולות גבוהות של אינטליגנציה רגשית ואמפתיה חשובים כיום יותר ויותר לכל אלה המבקשים להצטיינות בתחומי הניהול ובתחומים רבים אחרים. גמישות יצירתיות ומתן אחריות וסמכות מאפיינים מנהלים מצטיינים. מנהלים מצטיינים מתאפיינים בתקשורת טובה ואינטליגנציה רגשית.

אינטליגנציה רגשית גבוהה מאפיינת מנהלים מצטיינים

דעו כי מנהלים המביאים איתם רמה טובה וגבוהה של אינטליגנציה רגשית ותקשורת בינאישית תמיד יכולים למצוא פתרונות טובים למצבי משבר או בתהליכי פתרון בעיות. זאת ועוד, אמפתיה, דוגמה אישית וחזון מצד המנהלים המצטיינים גורמים לעובדים ולכפיפים להרגיש שייכים ומועצמים. הקשבה ותקשורת פתוחה ומקדמת מאפשרים למנהלים המצטיינים להעניק משוב חיובי כך שעובדיו ומנהליו מקבלים מוטיבציה ומרגישים בסביבת עבודה תומכת ונעימה.

המצטיינים שבמנהלים – מכירים היטב את השוק והמתחרים

איסוף וניתוח מודיעין איכותי מהווה מדד מצוין המבדיל בין מנהלים טובים למנהלים מצטיינים. הטובים שבמנהלים מתאפיינים ביכולתם להכיר ולנתח לעומק את השוק ואת המתחרים. הם מכירים היטב את כל השחקנים המרכזיים. מכירים את הסגנות וההזדמנויות. הם מודעים לשינויים ולכל התמורות המתרחשות באופן תדיר בשווקים תחרותיים. מנהלים מצטיינים יודעים את סל המוצרים והשירותים של המתחרים. מכירים את נקודות החולשה ואת היתרונות ומתאימים סל מוצרים ושירותים ייחודי ומבודל בעבור לקוחותיהם.

עולם הניהול הפיננסי לא זר להם.

מנהלים מצטיינים חייבים להכיר את כל רזי הניהול הכלכלי והפיננסי. הם נדרשים להתעמק ולהבין מספרים ודוחות. אין צורך כי מנהלים מצטיינים יהיו חייבים להיות בהשכלתם רואי חשבון? כל מנהל מצטיין חייב להכיר בחשיבות של הצורך בניהול פיננסי מקצועי. בסופו של דבר, כל מנהל מצטיין נמדד על פי השורה התחתונה. כמעט כל פעילויות עסקית או ניהולית באה לייצר רווחים.

הטובים שבהם – מאמצים את חוק הפרטו ומומחים בהאצלת סמכויות

אין הצלחה ניהולית ללא יכולת הנעת צוותים והשגת משימות. מנהלים איכותיים ומקצועיים יודעים כי ללא צוות מנצח לידם הם יכשלו. היכרות עם יתרונות חוק הפרטו והיכולת של האצלת סמכויות מזוהים עם מנהלים מצטיינים. מומלץ לשפר יכולות בכל מה שקשור להענקת אחריות וסמכות באמצעות תהליכי האצלת סמכויות נכונים. מנהלים המתקשים בתחום יוצרים על עצמם עודף משימות ותפקידים שגורמים להם לא פעם לקרוס.

עולם המכירות והשיווק מוכר להם היטב.

יותר ויותר מנהלים מצטיינים צומחים מעולמות המכירות, פיתוח עסקי ושיווק. דעו כי בחברות קטנות ובינוניות, בעסקים פרטיים ובחברות משפחתיות מנהלים מצטיינים חייבים לשלוט היטב בכל מה שקשור למכירות, שיווק ופיתוח עסקי. מנהלים מצטיינים בחברות משפחתיות, חברות ועסקים קטנים ואף בקרב נותני שירות יודעים היטב את רזי המכירות, השיווק והפיתוח העסקי. מנהלים מצטיינים שולטים היטב ברזי המכירה והשיווק.

שירות לקוחות מיטבי מזוהה עם הטובים שבמנהלים

העולם הניהולי כיום מכבד מנהלים שיש להם ידע מוכח בכל מה שקשור לניהול מערכי שירות לקוחות ומוקדים. המצטיינים שבמנהלים מבינים כיון כי שירות לקוחות מהווה כיום מנוע צמיחה רב ערך. מנהלים מצטיינים מבינים שעליהם להיות מסוגלים ליצור ולנהל מערכי שירות לקוחות מעולים. ללא מערל שירות לקוחות מיטבי חברות וארגונים בכל גודל ובכל תחום  "דורכים במקום" ומאבדים פלחי שוק.

מנהלים מצטיינים – יודעים להשקיע בפיתוח ההון האנושי

אין תחליף בשווקים תחרותיים לאיכותו של ההון האנושי והניהולי בחברה. המצטיינים שבמנהלים מבינים עד כמה חשוב להשקיע בהדרכה, העצמה ופיתוח מנהלים ועובדים. פיתוח והעצמה של עובדים ומנהלים כפיפים הם חלק מרכזי בהצלחתם של מנהלים מצטיינים. זאת ועוד,  מנהלים מצטיינים תמיד יודעים לבנות צוותי עבודה יעילים שפועלים בהרמוניה וממוקדים להשגת מטרות ראויות.

כיצד גם את/ה תוכל/י לבצע "קפיצת מדרגה" בתחומי הניהול והמנהיגות?

אנו מאמינים שההשקעה בעובדים ומנהלים היא השקעה חכמה עם החזר השקעה גבוה במיוחד. מציג גם אמונה אישית שלי האומרת שלנשים בכלל יכולות ניהול טובות יותר. תנו להם הזדמנות. השקיעו בטיפוח דור מנהלות צעיר. לא תצטערו לחלוטין. כיום, יותר מנהלות מצטיינות תופסות חלק נכבד יותר ויותר בעולם התעשייה וניהול הן בארץ והן בעולם. לנשים מנהלות כישורים התחלתיים טובים בהרבה מאיתנו הגברים. יש חובה לתת להן הרבה יותר הזדמנויות. כעוסקים בייעוץ ארגוני הדרכת מנהלים וצוותי מכירה אנו מבקשים לקבוע כי אף אחד מאיתנו לא נולד מנהל, ולא נולד מנהל מצטיין. אנו מאמינים כי ניתן לשפר מיומנויות ולאמץ כלים עדכניים בכדי לבצע את קפיצת המדרגה ממנהלים טובים למנהלים מצטיינים.